Vergelijkend warenonderzoek

V&D.
Nu ook Perry Sport en Actie Sport.
Welke andere winkelketens gaan verdwijnen of worden bedreigd?

Als we vroeger naar Haarlem gingen – om nieuwe kleren te kopen -, deden we ook altijd V&D aan.
Prominent gelegen aan de Grote Houtstraat.
Zeer karakteristiek gebouw, volgens velen het mooiste V&D filiaal van Nederland.
Het is ontworpen door architect Jan Kuijt en bevat en mengeling van Art Deco, Amerikaanse zakelijkheid en Amsterdamse School. In 1933 opende dit warenhuis de deuren.

Hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) vonden wij een bezoek aan het restaurant. Dat was – als ik mij niet vergis – gevestigd op de 6e etage. Daar hadden we een spectaculair uitzicht op de stad. Als jongetje kon ik mijn ogen niet afhouden van de St. Bavo-kerk, een halve kilometer verderop. Wat een ambiance!

Failliet komt van het woord faillir, falen.
Het is Vroom & Dreesmann niet gelukt het tij te keren.
De oprichters, Willem & Anton, gaan zo meteen in de vergetelheid raken.
Hun bedrijf, opgericht in 1887, is niet meer en zal (naar verwacht) ook niet meer terugkeren.

Het is niet zo dat ik een traantje wegpink, maar ik vind het wel jammer.
Ongetwijfeld zullen al deze karakteristieke gebouwen (denk ook aan Den Bosch, Deventer en Leiden, dat zijn wat mij betreft de nummers 2, 3 en 4) een nieuwe eigenaar vinden, maar het voelt gek dat je er straks niet meer kan winkelen, dat V&D uit het straatbeeld verdwenen is.

Ook de kerk raakt gebouwen kwijt.
Je zou het het warenhuis van God kunnen noemen.
Er staan wel heel verschillende bordjes op, zeker in Nederland.
De twee grootste warenhuizen zijn de PKN en de RKK (zeg maar de Bijenkorf en V&D), maar er zijn nog veel meer, kleinere filialen van God waar producten worden aangeboden waarvan Hij denkt dat het nuttig of zelfs heilzaam is dat we die aanschaffen.

Het gaat de kerk niet om winstoogmerk in economische zin. Dit heeft in het verleden wel gespeeld, maar we mogen toch hopen dat dat tijdperk voorbij is. Ook andere misstanden hebben de kerk geen goed gedaan. Grondige renovatie en ínnovatie is onontbeerlijk en gebeurt ook al een heel tijdje. Kan de kerk weer een sterk merk worden, ook in Nederland?

Het is V&D een aantal jaren geleden niet gelukt.
Ze zijn met nieuwe ideeën gekomen, maar het is niet voldoende aangeslagen bij het publiek.

God heeft in Nederland vele warenhuizen te runnen. Ze hebben allemaal hun eigen naam. Kunnen ze overleven? Is het nodig? Of zouden ze beter kunnen fuseren? Of als groep kunnen gaan opereren, zeker plaatselijk? In Engeland kom je steeds vaker tegen: dit is een … kerk.

Het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, V&D en de kerk. Maar toch…

Ds. Aart van der Maarl